Редакція районної газети «Голос Громади» зі Сватового Луганської області ділиться досвідом розвитку партнерства із місцевим бізнесом. Рецепт – не банальний продаж площі під рекламу, а створення контенту, цікавого і корисного для аудиторії. Читайте – і матимете важливі деталі.

АВТОР: Борис Родієвський, спеціально для «Редакторського Портал0у»

У квітні-липні 2019 ТОВ «Редакція газети «Голос громади» реалізовувала проект «Сватівчани, які змогли. Як започаткувати власну справу у маленькому місті». Проект був ініційований редакцією і виграв конкурс, який проводила Українська Асоціація Медіа Бізнесу за підтримки Фонду розвитку ЗМІ Посольства США в Україні. Тепер, коли вже можна підвести результаті та оцінити, що спрацювало краще, редакція ділиться набутим досвідом.

Метою проекту було допомогти молодим людям реалізувати себе шляхом відкриття власної справи на території Сватівського району, навчитися заробляти гроші, використовуючи свої здібності та навички.

Його актуальність базується на тому, що хоча у Сватовому Луганської області проживає 17300 мешканців, а у районі  – 43000 людей, найменше серед мешканців – молоді віком від 18 до 30 років. Хоча усі вони юридично числяться у місті та районі, проте фактично живуть і працюють у інших містах. Спеціалісти Сватівського центру зайнятості кажуть, що причина – у тому, що молодь їде на заробітки. Незважаючи на те, що у самому Сватовому багато непоганих вакансій. Також є державні програми для отримання додаткових професій чи навчання щодо відкриття власного бізнесу. Та молодь здебільшого про це не знає.

Тому журналісти «Голосу громади» вирішили, що публікації можуть стати корисними для громади. І підприємців підтримають, і молоді покажуть можливості працевлаштування, і життя громади трохи покращать. Тому вони підготували цикл матеріалів про успішних підприємців району, а також про те, хто і чим може допомогти відкрити власну справу. Ще написали про підприємців, які нещодавно відкрили свій бізнес і скористалися порадами видання.

 

Чим проект допоміг підприємцям

Підприємниця-початківець, фотограф Аня Мохонько каже:

— Прочитавши в газеті «Голос громади» про можливість отримати кредит, я звернулася до Приватбанку. Хочу взяти кредит і відкрити власну фотостудію. У банку сказали, що це можливо, але тоді, коли моєму бізнесу виповниться рік. Тому поки напрацьовую базу клієнтів, а відкриття студії попереду.

Про свої успіхи люди розповідають охоче. А читати хочуть про можливості реалізації своїх ідей у маленькому місті. Ще хочуть отримати готові рецепти для успішного бізнесу, але щоб при цьому докласти мінімум зусиль. Найбільш активними є переселенці. Втративши все, люди активізуються на новому місці і шукають нові можливості.

Світлана переїхала з Луганська після початку військових дій. Каже, за міжнародною програмою для переселенців вивчилася на масажистку. Спочатку працювала вдома, а потім прочитала на сайті Сватове.City про можливість купити устаткування для косметології.

— Крім масажу, мені подобається займатися косметологією. Але не було відповідного устаткування. Прочитала вашу інформацію, що Червоний Хрест реалізує програму на розвиток домогосподарств. Написала бізнес-план, захистила проект і отримала 26 тисяч гривень. Купила два апарата для косметології, — розповідає Світлана. — Крім цього виписала газету «Голос громади». Вона дуже подобається моїй мамі, яка теж переїхала разом зі мною.

Люди люблять читати про успіхи тих, хто живе поруч — в одному місті чи районі

Така співпраця дозволяє розвиватися і самій газеті. Так, після виходу матеріалу про місцевого кондитера Альону Пінчак, вона вже двічі замовляла у «Голосі громади» рекламу, а ще погодилася підтримати як спонсор один із конкурсів Сватове.City.

— Після вашої статті кількість замовлень у мене зросла втричі. Замовлення розписані на три місяці вперед. Мені навіть у відпустку ніколи піти, — сміється Альона.

Для наших читачів дівчина навіть розкрила один із секретів приготування десерту

https://svatove.city/read/longread/34084/desert-bez-vipikannya-yakij-prigotue-kozhen-majster-klas-vid-konditera-zisvatovogo-aloni-pinchak

На сайті читачам подобається рубрика «Пояснюємо на пальцях». У ній залучені спеціалісти чи експерти надають поради простими словами. Багато відгуків надійшло від читачів за матеріалом, де підприємець надає покрокову інструкцію як відкрити інтернет-магазин.

https://svatove.city/read/card/33233/scho-potribno-dlya-togo-schob-vidkriti-internet-magazin-u-svatovomu-shist-porad

Люди люблять читати про успіхи тих, хто живе поруч — в одному місті чи районі. Так, матеріал про підприємницю, яка відкрила косметичний салон, набрав майже дві з половиною тисячі переглядів.

https://svatove.city/read/card/33233/scho-potribno-dlya-togo-schob-vidkriti-internet-magazin-u-svatovomu-shist-porad
Після виходу матеріалу до редакції телефонували сватівчани і казали, що взагалі не знали про такий салон. Героїня матеріалу Ірина Павленко настільки була задоволена, що погодилася бути спонсором в одному із конкурсів на Сватове.City.

І взагалі, за статистикою переглядів найбільш популярними на сайті виявилися саме матеріали про місцевих підприємців 0 тобто створені в рамках цього експерименту.

Яку користь отримала громада від впровадження проекту

За інформацією начальниці відділу активної підтримки безробітних Сватівського центру зайнятості Юлії Несміянової, після публікації матеріалів в «Голосі громади» та на сайті Сватове.City до неї звернулися четверо підприємців про надання державної допомоги на відкриття власної справи. Двом з них надали підтримку — один на торгівлю продуктовими товарами, другий на надання послуг – вантажні перевезення.

Ще газета «Голос громади» та Сватівський центр зайнятості уклали договір про співпрацю. Ми оприлюднюємо інформацію, яку необхідно донести до населення, а вони оплачують цю інформацію.

В газеті «Голос громади» за №881 від 26 липня 2019 р. Сватівський центр зайнятості надав інформацію, коли і де підприємців-початківців будуть вчити писати бізнес-плани для участі у грантових конкурсах.

За інформацією державного реєстратора центру надання адмінпослуг при Сватівській райдержадміністрації Людмили Дудник, всього у Сватівському районі за період з 1 квітня по 29 липня 2019 року зареєструвалося 55 фізичних осіб підприємців:

– за квітень зареєструвалось 19 ФОП

– за травень 13

– за червень 8

– за липень 15.

Хоча це – не лише заслуга газети «Голос Громади», тим не менш тільки підприємці найбільш розповсюдженої групи платників податків (другої), до бюджету за місяць додатково сплатять такі суми податків: ЄСВ 50493 грн, Єдиного податку 45903 грн. За рік це буде 1156752 грн.

За інформацією керуючої відділенням Сватівського Приватбанку Оксани Руденко, протягом квітня – липня 2019 року до неї звернулося 10 фізичних осіб підприємців про надання кредитів на розвиток власної справи. Надали кредити від 50000 гривень шести особам. Ще надали кредити 7 юридичним особам:

– на покупку трактора – 1 кредит

– одна кредитна лінія на 3 мільйона гривень

– п’ять кредитів без застави на суми від 50 тисяч гривень.

За словами Оксани Руденко, прослідкувати як допомогла інформація в газеті чи на сайті складно, але між Приватбанком та «Голосом громади» укладений меморандум про співпрацю.

За інформацією керуючого Сватівською філією Ощадбанк Юрія Станкевича, з квітня по липень включно до Ощадбанку за фінансовою підтримкою на розвиток власного бізнесу звернулося 37 клієнтів. 25 осіб обрали програму «Будуй своє». Ще 7 підприємців скористалися послугою строкового кредиту. П’ятеро підприємців отримали кредити під заставу на розвиток підприємницької діяльності.

 Що проект приніс редакції

Завдяки публікаціям редакція «Голосу громади» не тільки знайшла додаткових постійних рекламодавців, а й підвищила відвідуваність сайту у десятки разів.

Після кожної публікацій в газеті та на сайті проводилися опитування серед читачів. Протягом квітня – липня було проведено 8 опитувань на паперових носіях після кожної публікації в газеті «Голос громади». Всього до опитувань було залучено 800 респондентів. За результатами опитувань стало зрозуміло, що близько 20% респондентів газету не читають. Особливо у селах. Тому в подальшому видання планує розширити кількість передплатників за рахунок жителів сільських територій.

Рекламна площа в газеті за час реалізації проекту (4 місяці) збільшилася на 25%

Ще проводилися онлайн опитування після кожної публікації на сайті. Хоча переглядів було багато, люди не дуже охоче брали участь у онлайн опитуваннях. Більшість не вірять, що онлайн опитування анонімне. Також люди не активно щось коментують – не хочуть висловлюватися публічно.

За час реалізації проекту підприємство «Голос громади» збільшило тираж продажу газет у роздріб всього на 75 екземплярів. Але площа під рекламу в газеті за час реалізації проекту (4 місяці) збільшилася на 25%. У зв’язку з цим деякі постійні рубрики були перенесені з рекламних сторінок на інші.

Загалом кількість переглядів сайту Сватове.City за час проекту зросла з 48416 до 68166, кількість унікальних користувачів з 7581 на 17335 (у червні).

 

Google Аналітика про аудиторію сайту Сватове.City на початку та в кінці проекту

Квітень

Червень

Найбільше переглядів набирають промо-матеріали. Такі матеріали користуються популярністю у сватівських підприємців.

Станом на 29 липня видання залучило 5 постійних рекламодавців — логістична компанія Делівері, магазин ювелірний виробів, ФОП по закупівлі КРС, «Панорама», «BeautySwan». Планували збільшити доходи підприємства після закінчення проекту на 10000 гривень. Станом на 29.07.2019 завдяки проекту дохід підприємства збільшився на 9000 грн. Частину отриманого прибутку витратили на покупку кольорового принтера Еpson МФУ.

Протягом реалізації проекту рекламодавці замовили на сайт три банера і дві промо-статті.

Судячи з опитувань, найбільше читачі люблять історії про успіхи своїх земляків. Відео дивляться краще. Тому намагаємося давати інформацію у різних жанрах. Це підвищує професіоналізм журналістів і підвищує відвідуваність сайту.

Після завершення грантового фінансування редакція продовжує цю діяльність, адже вона дозволяє залучати додаткові кошти від рекламодавців. Планують в газеті «Голос громади» запровадити постійну рубрику на допомогу підприємцям-початківцям. Вже укладені договори про співпрацю зі Сватівським центром зайнятості та меморандуми про співпрацю з філіями банків на території міста.

Планують провести роботу з залучення передплатників газети у сільській місцевості. Також планують залучати потенційних рекламодавців з інших міст, надавши інформацію про послуги сайту Сватове.City.

Приклади ефективної роботи редакцій роздержавлених видань та інструменти залучення додаткового фінансування Українська Асоціація Медіа Бізнесу аналізує на дводенних воркшопах для редакторів місцевих медіа, які проводяться в рамках проекту «Поширення успішного досвіду місцевих медіа для збільшення стійкості усіх реформованих друкованих медіа». Це стало можливим завдяки фінансовій підтримці проекту Агентства США з міжнародного розвитку (USAID) “Медійна програма в Україні”, який впроваджується міжнародною організацією Internews.