Айдентика для локальних медіа. 

Логотип, шрифти, ілюстрації роблять медіа впізнаваним і допомагають відрізнити його від інших. Візуальні елементи викликають асоціації і ваш читач дізнається з них щось про вас ще до того, як зайде на сторінку «про нас». Як досягти відповідності між виглядом медіа і тим, що воно робить, коли планувати редизайн і чи потрібен вам дизайнер у штаті, розповіли дизайнерки, які працюють з локальними медіа. 

 

Графічна дизайнерка, співвласниця ательє графічного дизайну «nammi» Мері Затолюк

Не тільки для краси. Айдентика — це сукупність таких ознак, які дозволяють ідентифікувати медіа, відрізнити одне від іншого. Її можна порівняти з характером та зовнішнім виглядом людини.

У айдентику може входити багато елементів. І логотип як вишенька на торті — найбільш помітний, але не єдиний. Іншими елементами можуть бути шрифти, іконки, патерни, особлива анімація. Що з них потрібне компанії чи організації залежать від того, чим вона займається, які носії буде використовувати: тільки соцмережі та сайт чи друковані постери, екоторби, білборди тощо. Це все у сукупності створює візуальну презентацію бренду.  Якщо відходити від візуальних елементів, то частиною ідентифікації є манера спілкуватися з читачами, характер медіа, манера жартувати. А, наприклад, для радіо частиною айдентики може буде звукова заставка чи голос, що звучить у споті. Цей ряд можна продовжувати, чим більше у ньому продуманих елементів, тим зрозуміліше для читача обличчя медіа, тим його легше впізнати поміж інших.

Все, що пов’язане з діяльністю медіа, може бути його ідентифікуючою ознакою. Для медіа базовим елементом є лого, бо воно постійно на сайті, кольори, шрифти і елементи для соцмереж.

Хороша практика — уявити медіа людиною і продумати її характер, голос, одяг, поведінку. Це допоможе краще зрозуміти, як ви виглядаєте, або хочете виглядати, для своєї аудиторії.

Але пам’ятайте, що читачам потрібно більше ніж просто айдентика. Якщо за нею буде негативний досвід і відсутність користі, то якою красивою айдентика не була б, вона буде пов’язана з неприємними асоціаціями, буде порожньою обіцянкою. Айдентика — це те, по чому зустрічають, але точно не кінцевий продукт.

Для того, щоб пояснити цю думку мій колега сказав таке: «Ти можеш купити гарний піджак і виглядати в ньому чудово, але якщо ти зануда, то ти будеш занудою просто тепер в гарному піджаку».

Якщо ваш продукт не цікавий і не корисний, то класна айдентика привабить до нього, але не утримає читачів.

Буває й протилежна ситуація. Аудиторія може не зацікавитися вашим медіапродуктом, якщо айдентика не зачепить. Візуальна частина теж важлива, це гачок.

Наприклад, скільки медіа намагалися говорити про науку, але тільки Куншт показав, як робити це класно, яскраво і привабливо. Візуальні елементи підкреслюють його манеру спілкування і цінності. Щоб зробити влучну айдентику, треба знати свою цільову аудиторію і розуміти, що приверне її увагу.

Зрозуміти себе, щоб вас зрозуміли інші. Краще до запуску подумати, до кого та про що ви будете говорити як медіа. Бо якщо ж у вас цього немає, немає мінімального плану на кілька місяців, то немає за що зачепитися і дизайнерам. Тобто якщо запит звучить «зробіть щось», то і результат виходить таким же непередбачуваним.

Найбільш складна і цікава частина — логотип. Щоб його створити, потрібно проаналізувати величезну масу інформації і вибрати найсуттєвіше, щось, що розкриє медіа, створить асоціативний місток між тим що вже є в медіа: його продукт, історія, назва тощо та візуальним знаком — лого. Поєднувати у лого кілька сенсів — слизька доріжка, яка може привести до плутанини. Тому, якщо концепція вашого медіа сира, рано говорити про логотип і айдентику в цілому. Проте, якщо ви вже хочете почати комунікацію, а до базової концепції медіа ще далеко, я раджу знайти класний не безкоштовний шрифт і набрати ним свою назву — це найпростіший варіант, щоб стильно виглядати. Коли ви розвините концепцію, зрозумієте аудиторію і себе, то сміливо йдіть до дизайн-агенції чи дизайнера. Зазвичай, з вами проведуть бренд-сесію чи брифінг, на якому ви дасте відповідь на такі групи запитань:

  • Хто ваша аудиторія?
  • Яку роль ви займаєте у житті своєї аудиторії?
  • Що ви пропонуєте/обіцяєте цій аудиторії?
  • Як ви виконуєте цю обіцянку?

Орієнтуватися потрібно не тільки на аудиторію, але й на себе. Ви маєте любити те, що робите, воно має вам подобатися, має бути емоційна складова. Якщо ви не вірите у свій продукт, то не зможете «заразити» ним інших. Те ж стосується лого та айдентики.

Для нас як для дизайн-ательє важливо довго говорити з медіа, витягти все, що допоможе зрозуміти його. Для цього нам потрібно в середньому 20 годин. Потім ми досліджуємо ринок, аналізуємо конкурентів, поле, у якому буде працювати медіа. Далі ми обговорюємо все побачене та наші ідеї, після чого триває «інкубаційний період», коли мозок опрацьовує інформацію і народжуються ідеї

Ми не розробляємо багато варіантів, але завжди маємо аргументи до наших пропозицій і пояснюємо, чому зробили саме так. Ми відштовхуємося від того, що клієнт розповів про продукт. На цьому етапі може з’ясувати, що клієнт хотів щось зовсім інше. Це непогано, бо допомагає йому краще зрозуміти свій продукт.

Коли ми створювали айдентику для Куфера, то зробили три варіанти. Один базувався на стилі старої франківської газети «Kurjer Stanislawowski», наступний — на асоціації з ключем від скрині, останній — з варіативними модулями, які у нас виникли з ідеї про те, що у скриньках часто є багато секцій. Його й вибрали. Розділи Куфера — це як ці секції, у які заглиблюєшся і переглядаєш, що там. Цю ідею ми заховали також і на сайті: коли зайти в кожен розділ—відбувається зміна лівої частини лого. Ми працювали над баласом графічних елементів, щоб досягти рівномірного контрасту: було важливо, щоб всі елементи разом виглядали гармонійно.Три варіанти логотипу Куфера

 

Арт-директорка Агенції розвитку локальних медіа «АБО» Катерина Іванова 

Зараз наша агенція працює з п’ятдесятьма медіа, у кожного є свій сайт. Перш за все, ми розробляємо UX/UI дизайн, бо важливо, щоб сайт медіа був зручним для користувачів. (UX/UI дизайн — це дизайн інтерфейсів, який базується на дослідженні досвіду користувачів, у ньому прагнуть поєднати красиве із зручним — прим. ред.). Зараз всі сайти зроблені за одним шаблоном, але медіа можуть змінювати функціонал, додавати рубрики і формати. Ми плануємо змінювати айдентику, зробити її більш сучасною, проте наш пріоритет — функціональність.

Знайти свою унікальність. Одним з елементів айдентики є логотип і він починається з ідеї. Важливо зрозуміти, який сенс в нього потрібно закласти. Перед тим, як створювати айдентику, потрібно визначити, про що медіа буде розповідати, і як логотип може в цьому допомогти. Логотип — це не художня ілюстрація, це знак, який має запам’ятовуватися, для медіа це може бути й шрифтовий логотип з назвою. Наприклад, логотип медіа «О,море» з нашої мережі розповідає читачеві про це медіа ще до того, як він зайшов на сторінку «про нас».

Логотип і хедер сайту медіа «О, море»

Створення айдентики — масштабна робота, бо крім логотипу туди входять й інші елементи, наприклад, патерни чи композиції, які допомагають в оформленні соціальних мереж.

Шрифти мають працювати з візуальними рішеннями, крім того, вони повинні виконувати свою функцію: дозволяти зручно читати. Один з шрифтів може бути акцентним, таким, який привертає увагу, — для заголовків. Але для основного тексту краще вибрати читабельний шрифт, бо від нього не втомлюватимуться очі.

Спільне стильове рішення має об’єднувати елементи у систему: у айдентиці не може бути випадкових речей.

При створенні айдентики можна відштовхуватися від назви медіа, бо назва відображає концепт. Крім цього, локальні медіа можуть використовувати культурні відмінності свого регіону, візуальні образи, з якими місце асоціюється. Ось, наприклад, для медіа мережі The City ми використовуємо графічні зображення міських пам’яток.

Логотип і хедер Маяк.Медіа 

Але такі речі не повинні обтяжувати сайт. Важливіше, щоб він легко завантажувався. Навряд чи люди будуть чекати поки завантажиться якийсь дуже складний по дизайну сайт, адже вони хочуть прочитати новини чи статтю. Краще зосередитися на обкладинках до матеріалів. Колажі чи фотографії можуть доповнити матеріали, але не погіршать UX/UI дизайн.

Працювати з дизайнером. Дизайнер для медіа потрібен на етапі розробки айдентики. Медіа може звернутися як до дизайнера-фрилансера, так і до студії чи агенції. Для розробки сайту потрібні дизайнери, які спеціалізуються у веб-дизайні. Якщо ж медіа хоче створити ілюстрації для спецтем, то треба знайти ілюстратора.

Цікава ідея для медіа мати свого персонажа. Персонаж — це завжди щось унікальне, але треба передбачити, як він буде працювати з аудиторією, для чого він потрібен, у яких історіях медіа його використовує.

Дизайнер, який створить айдентику, складе для команди медіа брендбук. У ньому має бути вказано як використовувати різні елементи, коли які кольори вибирати, для яких ситуацій передбачена монохромна версія. Маючи брендбук редакція може працювати без дизайнера у штаті. Достатньо, щоб хтось з команди вмів користуватися фотошопом чи онлайн-редакторами. Це не складно.

Зробити редизайн. Якщо медіа хоче змінити дизайн, то важливо зрозуміти, що за цим стоїть: бажання відповідати трендам чи потреба внести нові сенси. Про це дизайнер має говорити з членами редакції, які приймають рішення.

Зазвичай людям не подобаються кардинальні зміни. Читачі можуть не впізнавати медіа, якщо новий дизайн буде дуже відрізнятися від попереднього. Однак можна готувати їх до редизайну, показувати якісь частини нових візуальних рішень, запитувати про їхню думку, проводити голосування.

Редизайн корисно робити у разі, якщо вдалося виявити якісь нефункціональні елементи, наприклад, незручний футер. Але щоб це виявити, варто проводити опитування серед читачів, дізнатися, з якого пристрою вони частіше бувають на сайті, що їм зручно чи незручно переглядати, чи не зникають зображення на мобільній версії, чи можливо попасти пальцем по кнопці «меню».

 

Матеріал опубліковано в рамках програми Local Media Innovations, яку реалізує Львівський медіафорум, за фінансової підтримки Міністерства закордонних справ Чеської Республіки у рамках Transition Promotion Program. Погляди, викладені у цьому матеріалі, належать авторам і не відображають офіційну позицію МЗС Чеської Республіки.

 

Ілюстрації надані героями

Головне зображення Phillip Larking

Автор:

Джерело: https://medialab.online/news/design-bez-sliv/